Thursday, March 29, 2012

(12) D10 hari kesepuluh SFO Mac 2012

 Awal pagi lagi Mama dah mengetuk bilik kami...kelam kelibut dibuatnya.. rupa-rupanya ada sedikit perdarahan dicabang peha tempat tusukan Angio.Pagi tadi TGUH membuka sendiri bandagenya tatkal subuh menjelang, mungkin dikopeknya keruping darah beku.... Haaaa... apalagi..... zassss..... darah memancut.Setelah kompresi ‘compresssion’ dan rebandaging, Alhamdulillaahh... darah berhenti mengalir dan dinasihatkan tidak terlau ‘buaih’.....(buas)

  Buat seketika TGUH dilihat tersenyum sendirian. Kehairanan, kami bertanya...Rupanya, TGUH teringat kes pakcik semalam disebelah katilnya. Sama-sama selesai Angio pada masa yang sama.Wache’da dan Dr.Azlin ada disebelahnya di bilik pemulihan “Recovery Room” ketika itu. Tiba-tiba kedengaran suara Dr.Azlin memecah kesunyian..”‘Nurse...the patient is bleeding...!!!”..Mata kami tertumpu pada pakcik di sebelah TGUH.Beliau telah selesai Angio dan selesai pemulihan dan sedang berjalan kearah pintu untuk pulang.
  .Darah dari tusukan Angio menitik-nitik membasahi lantai .Habis bajunnya dibasahi darah merah pekat. Pakcik telah mula pucat, kering mukanya daripada darah- mungkin jugak saspen.Isterinya disebelah telah tidak keruan. 3orang jururawat segera berlari mendapatkanny.Registered nurse tiba kemudian, lancar sahaja jururawat memaklumkan apa yang berlaku.Doktor tiba sejurus kemudian..Betul-betul disebelah katil, TGUH menyaksikan kesemua adegan tersebut tanpa ada selingan iklan. Hisshhh.....hishhhh..... masih tersenyum..... Hisshh... ngeri kata TGUH.....  ‘Kalau jadi tengah tidoq, boleh mati nih...” .....masih tersenyummm.....

Selesai sarapan , TGUH meminta dibacakan komentar kalian seperti biasa.Si tukang baca Wache’da ni, terkadang tersekat-sekat suaranya dan kadang-kadang tak keluar langsung., kadang-kadang suara bertukar garau macam orang menderam .(nak kontrollah tu..).. Mama siap tolong hulurkan tisu.Sampai doa Yana & Zam- terus paddemm.....kebanjirannullazii....Pada komentar tertentu terdengar respon TGUH. “Hmmmm....mmmmm”

“Owwhh... ada wakil dari Setiap DS Negeri..”tegasnya..

DS kelantan –U.Zaki Ya
DS kedah- U. Alawi
DS Melaka- Mr feckry
DS Bertam-Taufik dan Khairul
DS Ganu-Japung ganung
DS pusat-ramai, Imran  etc..etc
DSSA-Normal Sam,Farhan
Koop-Lan Belasah, Rahimi albarlisi,
DS perlis-mie albarlis
DS Kemunting-Izafri Ahmad
DS Labuan-Hilmi jaafar
DS Kulim-M.Shukri
DSW Brunei-Hj Sufri Yudan
Dari Doha-Djusman Rasjidin
Wargakerja DS Malaysia- Jamal Din
Juga wakil adik beradik-Kamal Sg Boya(wakil waninah), Sg petani n co( yana ,Zam).maknjang n co(alang, bg nasir), pak ngah n co, cutin (wakil dekdoh), Badrul n nuha,( wakil Wa.)  , pojan , kakcik (wakil pak nadak)
Jiran tetangga- Amad(OKB)
Wakil badge baruDS- hazwani. , ct hairul
The regulars- Badrul Haliza, Mahat the hati pari, Mehdi, Hamdan , ikmal Z,Abu Nasih, Zainul Rijal, Hj.khalil
Nama berikut TGUH minta diperkenalkan sedikit latarbaelakang anda(eg kump kelas Ds ...etc...etc , Noraishah, Nizam,razita lempah, Zamri. Saiful mana? Tanya TGUH- yang kerja dengan Fadhillah kamsah ke??.... Kami xdapat menjawab.....  

Sedang kami berkira-kira untuk makan tengahari, TGUH pantas memberi ide... “Kita makan ketam... pergi cari di Moon Bay...”...Ok ..Aye-aye Sir...

Pengkalan Half Moon Bay

Kalau di Malaysia, doktor sering menasihatkan pesakit yang mengidap Demam Denggi mengambil Sup Ketam.Terapi sup ketam membantu mempercepatkan proses pemulihan dan agak ketara untuk kes Denggi yang sukar dirawat.

Ketam dah selamat tiba di apartment.

TGUH:Berapa ekor beli? Dr.Azlin: 10 macam yang Baba suruh..

TGUH Hidup ka mati ni???... Aiisshh menguit lagi...Hidup rupanyaa

 Bagaimana dengan faedah nutrisi Ketam Dunganese?

ketam Dunganese dah siap rebus.- kaler merah bata


1. Heart Health Benefits. Fish and seafood are rich in heart-healthy omega-3 fatty acids, and eating fish and seafood is linked to lower rates of heart disease. Even though crabs are low in total fat, they are still a good source of omega-3 fatty acids. A three-ounce portion of cooked crab has about 300-500 milligrams of the healthy fats. That's about the daily amount recommended for healthy people. Crabs are also a lean protein source. And although they do contain cholesterol, crabs are very low in saturated fat, which is more important than cholesterol for maintaining healthy blood lipids.
2.Antioxidant Support
Crabs are rich in a nutrient that plays an important role in protecting our bodies from oxidative damage. That nutrient is selenium, and a three-ounce serving of crab contains about half of your daily requirement. Selenium is part of enzyme systems that reduce oxidative damage to cells and tissues. Eating enough selenium is important to keep these systems functioning. There may even be a link between eating a high-selenium diet and cancer reduction, but the science is not conclusive at this time.
3.Basic Nutrition Point.Crabs have healthy levels of protein and many vitamins and minerals. They are an especially good source of vitamin B12, niacin, phosphorus, zinc, copper and selenium.

TGUH: “ jom makan ketam...”
Aduuuhh..... kena sepit ketam, berdarah meleleh-leleh..."Aliin...kan mama dah kata...."

Memandangkan periuk kami cenonet maka muat 2 ekor sahaja pada setiap rebusan.
10 ekor untuk kami berenam??? Subhaanalllaaahhh.......Maaasyaalllahhh.....

Khusu’ wal tawaddhu’
Penuh satu meja, kulit ketam
Mai....mai....semua..........
Jemput makan ketammmmmmm.....
Buat Adinda ku Dekna, Hari ini kanda dapat makan Tahik Ketam tanpa perlu berebut-rebut dengan sesiapa (sebab tak ada orang lain yang suka Tahik Ketam melainkan kita berdua sahaja).Walaupun makan hingga belahak pun bau tahik ketam tetapi tidaklak senikmat berebut-rebut Tahik ketam dengan Adinda...Ngeeeee.

wacheda,
Menlo Park
 

Blog Template by YummyLolly.com
Sponsored by Free Web Space